Czy zastanawiałeś się kiedyś nad designem produktów lub nad projektem opakowania i etykiety? Czy te rzeczy do Ciebie przemawiają? Co one komunikują? Pytania dosyć istotne, bo zdecydowanie za mało firm przywiązuje uwagę do projektowania tych elementów, które powinny wysyłać pierwszy komunikat klientowi. Tutaj częściej wygrywa pragmatyzm nad estetyką i niestety nawet super produkt, często przez to wygląda "zwyczajnie". I być może nie byłoby w tym nic złego, gdyby jeszcze klienci nie podejmowali decyzji na podstawie...tego, co widzą.

Projektowanie to ustalanie strategii produktu

Wszyscy przy ustalaniu ceny produktów kierują się "wartością postrzeganą". Czyli poczuciem ile produkt jest wart i do kogo jest kierowany. Jednak jego wygląd, estetyka i opakowanie jest też początkiem ustalenia jego strategii. To dla nas informacja, za co płacimy, czego możemy się spodziewać i czy to jest dobra cena. Przykładem idealnym może być branża motoryzacyjna. Wyobraź sobie markę samochodów Dacia. Kiedy widzisz ten samochód, to jak zaprojektowane jest jego wnętrze, czy zapłaciłbyś za niego tyle, co za np. nowego Forda lub Volkswagena? No pewnie, że nie! To nie materiały wysyłają Tobie taką informację, bo tam znajdziesz plastik i tutaj też. Można przekonywać, że któryś jest lepszy...ale prawda jest taka, że twoje szacowanie wartości samochodu bierze się na podstawie jego wyglądu. DACIA charakteryzuje się prostym, nawet często topornym kształtem i raczej nieskomplikowanym projektem wnętrza. Jednak o to też chodziło producentowi, bo to auto ma być po prostu tanie. Dla osób, których nie stać na droższe samochody lub po prostu przekładają pragmatyzm nad wygodę i estetykę. Auto ma być środkiem transportu z punktu A do punktu B. Nic więcej. Dlatego też producent zdecydował się na taki krok, jednocześnie minimalizując koszty związane z projektowaniem samochodu, ale dzięki temu mógł sprzedawać samochody po cenie, którą ustalił w swojej strategii. W tym przypadku kiedy klient widzi ten samochód i jest w stanie sobie od razu wyobrazić, dlaczego to auto tyle kosztuje. Tak samo będzie wiedział, dlaczego gdzie indziej płaci więcej.

Opakowanie i etykieta

Dobrze zaprojektowane opakowanie i etykieta, to bardzo skuteczne narzędzie w komunikacji marki. Po pierwsze pozwala od razu zidentyfikować markę, budując jej rozpoznawalność, ale też odwołując się do tego, co znane konsumentowi. Co często przy wprowadzaniu odmian linii produktu bardzo ułatwia. Po drugie od razu widać, dla kogo produkt jest dedykowany. Wielu klientów często jest w stanie zapłacić za produkt więcej, jeżeli wygląd opakowania i etykiety wygląda atrakcyjnie. Takie pozycjonowanie można zauważyć, chociażby w branży kosmetycznej, szczególnie przyglądając się perfumom. Po trzecie projektowanie opakowania to dzisiaj też odpowiedź na ile marka jest innowacyjna (oferując coś unikatowego) lub dba o ekologię. Projektując też dzisiaj, należy pamiętać, że ludzie lubią nowości, ale też społeczeństwo przede wszystkim staje się bardziej pro ekologiczne. Wymaga to od marek uwzględnienia tego w swoich projektach. Na tyle, że jeżeli twój produkt jest w 100% naturalny i nieszkodliwy dla środowiska, to warto to uwzględnić w wyglądzie m.in. etykiety.

Warto byś pamiętał, że element projektowania jest jednym z istotniejszych. przy ustalaniu strategii produktu. Wiele firm często właśnie ten element wykorzystuje do pozycjonowania, a najlepszym przykładem może być firma Apple. Dbając o to, dostarczasz odpowiednich doświadczeń konsumentowi.

Czytaj więcej:

Autor:




Damian Nowakowski – praktycznie od początku swojej ścieżki zawodowej, jestem związany z marketingiem. Co nie było takie oczywiste, bo z wykształcenia jestem kulturoznawcą – specjalizacja medioznawstwo. To chyba właśnie zainteresowanie mediami, popkulturą i naukami społecznymi, pchnęło mnie w stronę marketingu. Doświadczenie i wiedzę zdobywałem m.in. w Grupie Polska Press i TVP.