Odwiecznym pytaniem każdej firmy jest, kiedy budować swój własny dział marketingu? Czy jest on mi obecnie potrzebny? To pytanie jest o tyle istotne, że tak samo, jak istnieją biura rachunkowe świadczące usługi księgowe, tak samo istnieją agencje marketingowe świadczące usługi doradcze i wiele innych. Outsourcing usług jest dzisiaj czymś naturalnym, szczególnie że tworzenie nowych miejsc pracy wiąże się ze sporymi kosztami. Jednak wraz z rozwojem firmy i jej wzrostem, budowanie działu marketingu wydaje się konieczne, ponieważ jest to strategiczny element działalności każdego przedsiębiorstwa. Pytanie, tylko kiedy?

DORADZTWO MARKETINGOWE

Kiedy jesteś na początku swojej drogi, nawet kiedy masz kapitał i zatrudniasz ludzi, nigdy nie będzie wśród nich: księgowej, informatyka i marketingowca (chyba że prowadzisz działalność z wymienionymi usługami). Bo jak każdy (i uważam, że jest to dobre) koncentrujesz swoje działanie na budowaniu działu obsługi, tak by móc obsłużyć więcej klientów i zleceń. To jest zrozumiałe, kiedy masz więcej zleceń na remonty mieszkań, to nie zatrudniasz księgowej, tylko dwóch fachowców do prac wykończeniowych. Kiedy masz więcej klientów u siebie w sklepie, to zatrudniasz dodatkowe osoby do sprzedaży, a nie informatyka. Tak samo jest z działem marketingu, nie zaczynasz jego budowy, kiedy jesteś na początku, jednak paradoksalnie bez wiedzy i prowadzonych działań marketingowych nie zbudujesz wzrostu i nie będziesz pozyskiwać nowych klientów, tak jakbyś tego oczekiwał.

Dlatego tak samo, jak możesz korzystać z firmy informatycznej, z biura rachunkowego tutaj warto rozważyć współpracę z agencją marketingową, która pomoże zbudować strategię i ją realizować. Takie rozwiązanie jest wygodne, ponieważ w zależności od potrzeb, usługi świadczone mogą być różne. To tak naprawdę ty decydujesz, jaką współpracą jesteś zainteresowany, jaki masz budżet i na jaką agencję marketingową chcesz się zdecydować. Warto sprawdzić wtedy jej doświadczenie, z kim współpracowała wcześniej i co najważniejsze…na ile rozumie twoją branżę. W przypadku takiej współpracy musi być FLOW. Wszyscy muszą się rozumieć, a ty musisz mieć pewność, że warto słuchać rad i zaleceń tej firmy. Ponieważ współpraca udanie może się odbywać, gdy obie strony sobie ufają.

WŁASNY DZIAŁ MARKETINGU

O własnym dziale marketingu warto zacząć myśleć, kiedy firma się rozrasta, zaczyna zatrudniać coraz więcej osób i  jednocześnie zaczyna przybywać więcej klientów. Zachodzi wtedy dużo zmian, powstaje wiele nowych procesów zachodzących w firmie. Starając się ciągle dostarczać odpowiednich wartości swoim klientom, zaczynasz myśleć o dodatkowych elementach obsługi, które wcześniej nie były potrzebne m.in. centrum reklamacji, call center czy może obsługa po serwisowa. Wszystko z myślą o swoich klientach. Ponieważ współcześnie marketing wewnętrzny firmy jest równie ważny, jak ten na zewnątrz, to jest ten moment, by zacząć budować swój własny dział. Nie znaczy to, że od razu musisz pożegnać się ze współpracą z obecną firmą od marketingu. Oni nadal mogą robić dla Ciebie wiele rzeczy, które niekoniecznie muszą być w wewnętrznych strukturach jak social media, SEM czy projektowanie graficzne. Są to rzeczy, które nadal można zlecać na zewnątrz innym podmiotom, twój dział powinien przede wszystkim umiejętnie analizować sytuację i to co dzieję się w relacjach z klientami.

Wiele firm, które zaczynają budowę swojego działu marketingowego, o tym zapomina. Skąd to moje przekonanie? Chociażby z faktu, że gdy pojawiają się ogłoszenia o pracę, to nie wiadomo, kogo tak naprawdę szukają? Czytając większość ofert, pojawia się tam w wymaganiach doświadczenie w marketingu i…umiejętność projektowania graficznego, znajomość narzędzi Google (najlepiej z certyfikatem), znajomość social mediów i Facebook Ads, obsługa CRM i najlepiej z podstawową wiedzą z programowania (pisząc ten tekst, wzoruje się na jednym z ogłoszeń z portalu pracuj.pl). Czyli taka osoba de facto od wszystkiego, wszelako uzdolniona i we wszystkim najlepsza. A to wszystko w czasie jednego etatu (proponowane wynagrodzenie przemilczę). Myślę, że nie tędy droga.

Jaka powinna być ta pierwsza osoba tworząca dział?

Według mnie przede wszystkim powinna to być osoba znająca się bardzo dobrze na marketingu i współczesnej komunikacji, odnajdująca się w dzisiejszych trendach, ale sprawnie planująca działania. Powinieneś szukać stratega, który pomoże Ci w poukładaniu wszystkich elementów, który zrozumie działanie twojej marki i będzie umieć je usprawnić. Nie powinna taka osoba, koncentrować się na elementach, które można zlecić na zewnątrz i może wykonać je ktoś lepiej jak np. grafik. Nie bójmy się zlecać, wtedy działań, nawet dobrze jak to ma miejsce. Z czasem naturalnie kiedy, twój dział będzie się rozrastać, więcej elementów zostanie wewnątrz firmy. Wtedy jednak będziesz dobierać specjalistów do poszczególnych elementów (social media, ATL, BTL itd.), a nie osoby od wszystkiego i od niczego jednocześnie. Twój dział marketingu ma być przede wszystkim mózgiem wszystkich operacji, a nie tylko narzędziem.