Wiele osób zakładając swoją firmę lub ją już prowadząc od lat, zastanawia się, czy strona internetowa jest im potrzebna? W końcu to duży wydatek nieraz dodatkowy obowiązek wymagający aktualizacji informacji, ale również można znaleźć wiele przykładów przedsiębiorstw posiadających archaiczną stronę lub nie posiadając jej wcale. A mimo wszystko sobie dobrze radzących na rynku. Stąd rodzi się zawsze pytanie, czy w mojej branży potrzebna jest strona internetowa?

Od wizytówki po działanie w social media.

Był czas, kiedy wiele platform internetowych oferowało płatne wizytówki firmom, które pozwalały na zaistnienie w sieci, często będąc substytutem strony internetowej. Im bardziej specjalistyczny lub branżowy portal, tym łatwiej było znaleźć chętnego. Jednak jak wiele z tych systemów się sprawdziło i miało sens, zweryfikował rynek. Jest jedno medium, które na tle innych wyróżnia się, pozwalając markom nie tylko budować zwykłą wizytówkę. A przede wszystkim narzędzie, dające możliwość komunikowania się z użytkownikiem, a nie jedynie pokazanie swojej oferty. Myślę tutaj o Facebooku.
Od lat jest on liderem w social media, zbierając największą ilość użytkowników na całym świecie, ale również dając możliwość pokazania się wielu markom. Dla wielu branż jest to bardziej skuteczne narzędzie do komunikacji niż własna strona internetowa. Dlaczego? Możliwość budowania własnej społeczności, podtrzymywanie z nią relacji, prezentowanie swojej aktualnej oferty oraz ciekawe narzędzia do reklamowania się i docieranie do nowych to klientów. To jedne z atutów. Idealnym przykładem będą lokale gastronomiczne. Ile razy wchodzimy na stronę restauracji, by zobaczyć, co polecają w tym tygodniu lub czy mają jakieś nowości? No właśnie, zdecydowanie łatwiej takie informacje nam znaleźć na Facebooku, gdzie mamy restaurację w ulubionych i co jakiś czas widzimy jej aktualne posty. Szybkie zdjęcie potrawy i zaproszenie na kolację, będzie miało większe szanse na zadziałanie na fanpagu, niż na stronie internetowej.

Co z wyszukiwarką?

Fanpage jednak nie koniecznie sprawdzi się już tak samo w innych branżach, szczególnie kiedy jest jeszcze jedno narzędzie, z którego chętnie korzystają użytkownicy. Mowa szczególnie o jednym gigancie z Mountain View. Szukając usług lub konkretnych produktów korzystamy przy tym właśnie z wyszukiwarki Google. Co wtedy? Fanpage już tutaj nam w tym ekosystemie nie pomoże. Jeżeli działasz lokalnie i prowadzisz nieduży sklepik spożywczy, zakład szewski lub masz punkt z dorabianiem kluczy. To wtedy strona internetowa nadal nie będzie konieczna. Świetnym narzędziem jest, chociażby wizytówka Google Moja Firma, która pozwoli ci na pojawienie się w wynikach wyszukiwania pod konkretnym zapytaniem np. „szewc Opole” lub „dorabianie kluczy Opole”. Bardziej istotne wydają się podstawowe dane kontaktowe, ale przede wszystkim dane adresowe gdzie znajduje się twój punkt. Jednak w przypadku kiedy zakres usług jest szerszy, a ty nie działasz tylko lokalnie (pozyskując klientów z sąsiedztwa), a ilość twoich produktów jest dosyć spora. No cóż…Google Moja Firma to może być za mało.

Szczególnie kiedy ilość haseł, po jakich będą Cię szukać użytkownicy, nie będzie sprowadzała się do jednego lub dwóch wariantów. Przykład? Kiedy ktoś będzie zainteresowany zakupieniem drzwi może szukać firmy za pomocą „producent drzwi Opole” lub „sklep z drzwiami Opole”. Prawda? To nie byłoby jeszcze trudne, wizytówka też pomoże, ale użytkownik może szukać bardziej precyzyjnie „drzwi zewnętrzne z drewna”, „drzwi antywłamaniowe z certyfikatem” lub „drzwi wewnętrzne dębowe lakierowane”. Bez zbudowanej strony internetowej i pełnej oferty, odpowiednio przygotowanej pod kątem SEO. Nie masz szans na pokazanie się w tych wynikach wyszukiwania. Nie twierdze, że zawsze będziesz na pierwszej stronie. Jednak kiedy nie masz strony internetowej, to tak samo nie masz szans na rywalizację z konkurencją, chociażby za pomocą płatnych reklam AdWords. Popularnie nazywany SEM, może być również bardzo przydatnym narzędziem w procesie pozyskiwania klientów. Chyba nie oddasz udziału w rynku bez walki?

Kiedy będziesz zastanawiał się, czy potrzebujesz strony internetowej? Czy to właśnie od niej powinieneś zacząć budować swoją pozycję na rynku?  Zastanów się, gdzie są twoi klienci i jak możesz ułatwić im znalezienie Ciebie. Pamiętaj też, że działanie na Facebooku, Google Moja Firma i posiadanie strony internetowej się nie wykluczają. Jedynie uzupełniają. A jaka powinna być strona internetowa, to temat na kolejny wpis.